Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ieke, een meisje van acht en een half, heeft het niet gemakkelijk op haar nieuwe school. De anderen pesten haar om haar vader, die in een rolstoel zit. Bovendien denkt Ieke dat een kwelgeest, het moddermannetje, haar voortdurend in de weg zit: hij laat haar krom schrijven, zorgt ervoor dat ze haar sommen niet kan maken en laat ook verder van alles mislukken. Als het haar op een dag allemaal te veel wordt en Ieke van school wegloopt, vindt ze thuis een brief. Een leuke brief, die haar troost. Ieke probeert te verzinnen van wie die zou kunnen komen... (Bron: covertekst)
Dutch literature --- 100187.jpg --- Fantasie --- Gezin --- Lichamelijk gehandicapten --- Pesten --- Schoolleven --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- Vakdidactiek : Nederlands : Lager onderwijs --- pesten
Choose an application
Uitdagend gedrag, woede-uitbarstingen, fysieke agressie, zelfverwonding, explosief gedrag; het kan een behoorlijke druk leggen op het hele gezin. In dit boek wordt een strategie gehanteerd die ook op lange termijn effect heeft. De zogenoemde low arousal approach is gebaseerd is op confrontatievermijding, verminderen van weerstand, en het reduceren van stress en angst. De auteurs verkennen het verschil tussen het omgaan met en het veranderen van bepaald gedrag, en onderzoeken hoe ons eigen gedrag de situatie kan beïnvloeden. Ze laten zien dat kinderen door vermindering van stress en angst informatie beter kunnen opnemen en minder geneigd zijn te reageren met ongewenst gedrag. Er is ook aandacht voor de reden achter het gedrag. Een apart hoofdstuk is gewijd aan de emotionele consequenties die explosief gedrag heeft voor de andere gezinsleden. (Bron: covertekst)
Orthopedagogics --- gedragspsychologie --- autisme --- Autisme --- Personen met autisme (autisme) --- 376.44 --- Gedragsstoornissen --- Emoties --- Communicatie --- 111519.jpg --- Autisme ; kinderen --- Gedragsproblemen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Gedragsprobleem --- Psychiatry
Choose an application
Kinderen en jeugdigen met ernstige gedragsproblemen trekken een zware wissel op hun omgeving. Zowel ouders, leraren als hulpverleners in de jeugdzorg zitten geregeld met hun handen in het haar. Doorsnee pedagogische kwaliteiten blijken onvoldoende effect te hebben, zéker wanneer het jongeren met psychiatrische problematiek in combinatie met stevige gedragsproblemen betreft, waarbij de gezinsstructuur ernstig ontregeld is. Oorzaak en gevolg van de gedragsproblemen zijn dan vaak lastig te ontrafelen. De ontregelde omgevingsstructuur heeft vervolgens weer een negatief effect op de gedachten, gevoelens en relatiedefinitie van de jongere waardoor zijn negatieve visie op de omgeving dieper bevestigd raakt en de oppositie steeds heviger wordt. Een negatieve spiraal waar met de beste intenties maar moeizaam uit te komen is, en de prognoses niet zonnig blijken te zijn.In dit boek wordt de uit onderzoek gebleken effectieve behandeling vertaald naar de alledaagse praktijk op groepen, in scholen en in samenwerking met de ouders. Per hoofdstuk worden 'best practice' handelingsplannen en beroepscompetenties gepresenteerd. Er wordt gebruik gemaakt van de PES-structuur om de problematiek, de oorzakelijke factoren en de symptomatologie inzichtelijk te maken
Gedragsstoornissen --- Psychische stoornissen --- Jeugd. --- kinderpsychiatrie --- gedragsstoornissen --- Psychiatry --- ADHD --- autisme --- gedragsproblemen --- hechtingsproblemen --- ontwikkelingsstoornissen --- 467 --- 606.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Autisme --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Hechtingsproblemen --- hechtingsstoornissen --- 606.4 --- adolescenten (gez) --- gedragsstoornissen (gez) --- kinderpsychiatrie (gez) --- 364.4 --- 616.89 --- Gedragsproblemen : psychiatrie --- Jongeren : psychosociale problemen --- S20080186.JPG --- jeugd --- probleemjongeren --- psychische syndromen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- 376 --- 362.8 --- 362.7 --- 616.2 --- Behavior disorders in adolescence --- Behavior disorders in children --- Adolescent psychiatry --- Adolescent psychopathology --- departement Gezondheidszorg 10 --- behandeling --- PES structuur --- RUMBA eisen --- Psychosociale problemen --- Gedragsproblemen --- Psychiatrische stoornissen --- Handelingsplannen --- Begeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Psychiatrische patiënten --- Oppositioneel gedrag --- Hechting --- Kinderen --- Psychosociaal probleem --- Gedragsprobleem --- Psychiatrische stoornis --- Handelingsplan --- Psychiatrische patiënt --- Hechting (psychologie) --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- psychopathologie --- Autismespectrumstoornis --- Handelingsgericht werken
Choose an application
De afgelopen decennia heeft het gezag van ouders en leraren enorm aan kracht ingeboet. Autoriteit gebaseerd op intimidatie en blinde gehoorzaamheid is inderdaad niet meer van deze tijd. Helaas is er sindsdien ook sprake van een dramatische stijging van opstandig en gewelddadig gedrag onder kinderen en tieners. Er lijkt dus een sterke behoefte te zijn aan een opvoedingshouding die past binnen een vrije en pluralistische maatschappij ...De auteur biedt een denkkader voor een baanbrekende nieuwe vorm van autoriteit. Hij maakt de stap naar een algehele opvoedingsstijl die toepasbaar is in de thuissituatie, op school en de samenleving. Het begrip 'waakzame zorg' is daarbij een belangrijk element waarin hij op heldere wijze structurele gezinstherapie met hechtingstheorie combineert. Het boek biedt ouders, leraren, psychologen, beleidsmakers en anderen een kader om gezamenlijk de regie te pakken en vast te houden. Na een heldere uiteenzetting van het model, biedt Omer inzichtelijke voorbeelden en praktische tips om direct toe te passen in de vrije samenleving waarin we leven. Het boek zal zonder twijfel vele ouders, leraren en anderen helpen in hun zoektocht naar het herstel van het contact met hun dierbare kinderen, leerlingen of medewerkers
Gezag --- Opvoeding. --- Pedagogie. --- Educational sciences --- opvoeding --- gezag --- MOEILIJKE KINDEREN -- 159.920 --- AUTORITEIT -- 159.920 --- OPVOEDINGSONDERSTEUNING -- 159.920 --- Opvoeding --- Gezag ; pedagogie --- pedagogiek --- opvoedingsstijlen --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Geweld --- geweld --- 433.1 --- opvoedingsondersteuning --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- 37.013 --- gezag in de opvoeding --- 113868.jpg --- Opvoedingsstijlen --- 37 --- 433 --- Agressief gedrag --- autoriteit --- didactiek --- opvoeding in de praktijk --- Tucht --- Ouders --- Leraren --- Gedragsproblemen --- Relatie ouder - kind --- Relatie leraar - leerling --- Gezinnen --- Gezinszorg --- Macht --- Teamwerk --- Hechtingstheorie --- Gezinstherapie --- Jeugdhulpverlening --- Geweld --- Onderwijs --- Ouder-kindrelatie --- Autoriteit --- Geweldloos verzet --- Leraar --- Gedragsprobleem --- Opvoedingsstijl --- Gesprek --- Directie --- Gezin --- Thuiszorg --- Geschiedenis --- Atlas --- Museum --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Ouderenzorg --- Primary education --- Secondary education --- agressief gedrag --- opgroeien
Choose an application
Dit praktijkboek is bestemd voor wie in het werkveld te maken krijgt met ouders van jonge kinderen die gedragsproblemen vertonen. Na een multidisciplinaire screening van het kind en zijn omgeving, kan dit boek door deskundigen gebruikt worden om een training in opvoedingsvaardigheden te organiseren. De training die in dit boek wordt voorgesteld, is getoetst op de meest recente wetenschappelijke inzichtingen in het terugdringen van probleemgedrag bij jonge kinderen.
gedragsstoornissen --- Social problems --- Orthopedagogics --- opvoedingsproblemen --- Personality development --- orthopedagogiek --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Kinderen; gedrag --- #KVHB:Orthopedagogie --- 433 --- gedragsproblemen --- opvoeding --- opvoedingsondersteuning --- oudertraining --- straffen --- 465 --- 467 --- Afspraken --- Gedragsproblemen --- Gezinsopvoeding --- Grenzen stellen --- Jonge kinderen --- Opvoeding --- Ouders --- 376.42 --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- Gedragsstoornissen --- Observatietechnieken --- Opvoedingsondersteuning --- Oudertraining --- Preventie --- Risico's --- kinderpsychologie --- ouder-kind relatie --- Opvoeding in de praktijk --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 376 --- 159.987 --- 37.018 --- 159.92 --- Kinderen --- Gedragsprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Pleegzorg is volop in beweging. Het aantal pleegzorgsituaties is in Vlaanderen en Nederland in de voorbije 10 jaar meer dan verdubbeld. De aandacht voor pleegzorg vanuit het beleid, vanuit de hulpverlening en vanuit de brede maatschappelijke context is vermoedelijk nooit zo groot geweest als nu. In Vlaanderen worden o.a. projecten ondersteund om pleegzorg inhoudelijk te versterken en wordt het pleegzorglandschap hertekend.Het boek bestaat uit 2 delen. Eerst wordt een algemeen kader geschetst met o.m. aandacht voor de geschiedenis van pleegzorg in Vlaanderen, het nieuwe Vlaamse pleegzorgdecreet, de oprichting van de provinciale samenwerkingsverbanden, het juridisch kader en de indicatiestelling voor pleegzorg. Vervolgens komen de verschillende soorten pleegzorg aan bod (gezinsondersteunende pleegzorg, pleegzorg voor volwassenen met een beperking, pleegzorg voor kinderen met een beperking, pleegzorg voor kinderen uit een problematische opvoedingssituatie, psychiatrische pleegzorg) en dit telkens vanuit het oogpunt van 'instroom', 'begeleiding/pleegzorgproces' en 'uitstroom'. Er wordt specifiek aandacht besteed aan onderwerpen zoals de selectie en voorbereiding van pleegouders, de beleving van de bij pleegzorg betrokken partijen en bijzondere ondersteunings- en begeleidingsmethodieken
Pleegzorg --- Vlaanderen. --- pleegzorg --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Age group sociology --- Social policy and particular groups --- Flanders --- GEDRAGSPROBLEMEN -- 159.920 --- PLEEGKINDEREN -- 159.920 --- #SBIB:316.8H22 --- #SBIB:316.356.2H5420 --- 664.1 Gezin --- #KVHB:Pleegzorg --- 323.5 --- 364.046 --- Gezinsproblemen --- Wetgeving --- Pleeggezinnen --- Pleegkinderen --- 364.4 --- pleegkinderen --- pleegouders --- pleeggezinnen --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Gezinssociologie: gezinsbescherming (jeugdbescherming) --- Adoptief-, pleeg- en voogdijkinderen --- 362.7 --- adoptief-, pleeg- en voogdijkinderen --- Foster home care --- Flanders (Belgium) --- Child welfare --- Gehandicapte kinderen --- Gedragsproblemen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Jeugdhulpverlening --- Orthopedagogiek --- #gsdbP --- Kind met een handicap --- Gedragsprobleem --- Pleeggezin
Choose an application
Als je als ouder te horen krijgt dat je kind een nonverbale leerstoornis genaamd NLD (Nonverbal Learning Disabilities) heeft, rijzen er een heleboel vragen. Wat houdt het precies in, hoe kun je je kind helpen en hoe kan de omgeving ermee omgaan? NLD is een leerstoornis die tot uiting komt in meerdere probleemgebieden, waarbij het kind motorische, sociale en leerproblemen ervaart. Opvallend is dat kinderen met NLD verbaal zeer sterk zijn, waardoor mensen uit hun omgeving een verkeerde inschatting van hun mogelijkheden maken. Het valt bijna niet op dat het NLD-kind grote moeite heeft zich staande te houden bij veel dagelijkse situaties. Door het kind op de juiste manier te ondersteunen, kunnen veel gedragsproblemen voorkomen of verholpen worden. In dit boek heeft de auteur zoveel mogelijk informatie over NLD verzameld, waarbij ze veel praktijkvoorbeelden geeft die de theorie verduidelijken. Het boek is ingedeeld in drie delen: een algemeen deel waarin allerlei aspecten van NLD aan de orde komen, een deel voor ouders en een deel waarin wordt beschreven hoe leerkrachten om kunnen gaan met kinderen met NLD. In Kinderen met NLD worden veel nuttige tips gegeven om het kind te helpen.
#gsdbP --- #KVHB:NLD --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Leerstoornissen --- leerstoornissen --- NLD --- orthopedagogiek --- 464 --- 023181.jpg --- Leerstoornissen --- Nonverbal Learning Disabilities --- Orthopedagogics --- NLD (nonverbal learning disabilities) --- motorische problemen --- NLD : Non-Verbal Learning Disorder --- remediërend onderwijs --- onderwijs --- motoriek --- sociale problemen --- ontwikkelingsproblemen --- lezen --- rekenen --- departement Lerarenopleiding --- diagnose --- gedragsproblemen --- informatieverwerking --- leerlingenbegeleiding --- Kinderen met leerproblemen --- Didactics
Choose an application
Volgende hoofdstukken worden behandeld : - gerontologie - levenspsychologie - de gevolgen van het ouder worden - het geheugen op latere leeftijd - het dementiesyndroom - delier en psychose bij ouderen - depressie, depressief gedrag en suïcide op latere leeftijd - angst en vrees bij ouderen - achterdocht bij ouderen - omgaan met ouderen - hospitalisatie bij ouderen - omgaan met gedragsproblemen - bijlagen
psychogeriatrie --- bejaardenpsychologie --- demente bejaarden --- ouderenzorg --- vergrijzing --- 606.5 --- dementie (dementia, dementia senilis) --- depressie --- gedragsstoornissen --- opname patiënt --- paranoia (waanstoornissen) --- psychogeriatrie (ouderenpsychiatrie) --- psychogeriatrische verpleegkunde --- 616 --- 159.989 --- 362.31 --- (zie ook: geriatrie, gerontologie) --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- angst --- dementie --- depressies --- gedragsproblemen --- geriatrie --- psychose --- psychiatrie --- 324 --- gerontologie --- zelfdoding --- 416.8 )* BEJAARDENPSYCHOLOGIE --- bejaardenproblematiek --- delirium --- geheugen --- zelfmoord --- geriatrische psychiatrie --- Geriatrische psychiatrie - Psychogeriatrie --- Geriatrics --- Psychiatry --- bejaarden
Choose an application
Dit praktische boek staat vol leuke en vooral nuttige activiteiten op basis van cognitieve gedragstherapie. Het is geschreven voor begeleiders, docenten, therapeuten en andere professionals die werken met kinderen en jongeren met:- trauma- ADHD- autisme- angst- depressie- gedragsstoornissenHet is het beste en meest uitgebreide hulpmiddel om kinderen en jongeren te helpen beter om te gaan met hun dagelijkse problemen en obstakels en die te overwinnen.Bron: https://www.nieuwezijds.nl/boek/cgt-instrumenten-voor-kinderen-en-jongeren/
psychotherapieën, overige --- 615.88 --- #PBIB:+105.61 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen. --- 615.88. --- Cognitieve gedragstherapie --- Kinderen --- Trauma --- Jeugd --- ADHD --- Autisme --- Depressie --- Gedragsproblemen --- Psychiatry --- psychotherapie --- kinderpsychotherapie --- gedragsstoornissen --- depressies --- autismespectrumstoornis (ASS) --- angst --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- depressieve kinderen --- Cognitieve therapie --- Jongeren --- Psychotherapie --- Kind --- Psychotrauma --- Gedragsprobleem --- ouder --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- jeugd --- kinderen --- gedragstherapie --- Gedragsstoornis --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Jongere --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Emancipatorisch opvoeden moet werkelijkheid worden in de wijze waarop de jongere en de 'opvoeder' elkaar ontmoeten. Door consequent de relatie tussen de jongere en de begeleider centraal te stellen, is de complexe interactie in kaart te brengen. Helaas worden regels overtreden. Dan is er sprake van een conflict. De negatieve ondertoon van een conflict moet worden geruild voor de waarde ervan binnen het opvoedingsgebeuren. In een conflict ontmoeten mensen elkaar vanuit hun uniciteit en eigen stijl. Een goede afloop is niet altijd zo zeker. Daarom zijn conflicthanteringsstrategieën aangewezen. Even noodzakelijk is een emancipatorisch organisatiemodel. Hoe kunnen organisaties op een 'lerende' manier omgaan met regel-en normovertredend gedrag? Tussen de verschillende opvoedingspartners, zoals ouders, collega-opvoerders enz., is een optimale afstemming van cruciaal belang. Ook hier is een methodische aanpak nodig om als 'lerend team' functioneren.
Groepswerk. --- ethiek --- Personality development --- groepsontwikkeling --- coaching --- jeugdhulpverlening --- conflicthantering --- Social welfare methods --- Social policy and particular groups --- Methoden van het maatschappelijk werk --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- 321.3 --- groepswerk --- jeugdzorg --- normen --- regels --- teambegeleiding --- 364.044 --- Conflicten --- Ethiek --- Normalisatie --- Opvoeding --- Relaties --- 364.65 --- Jeugdhulpverlening --- Teambegeleiding --- gedragsproblemen --- opvoeders in de inrichting --- residentiële jeugdzorg --- Methodiek --- 376 --- 362.7 --- 362.74 --- Orthopedagogiek --- Opvoeding en onderwijs --- Coaching --- graduaat orthopedagogie --- Conflict --- Onderwijs
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|